vrijdag 1 juni 2012

Een gebreid buideltje.

Tijdens de Textieldagen in Borg Verhildersum in Leens wilde ik borduren aan een klein merklapje, maar al gauw merkte ik, dat hier niet veel van terecht zou komen,  ik moest te veel tellen en werd (gelukkig) te veel afgeleid.
Er was echter in het breicafé een patroon en zelfs garen te koop voor een zeer apart buideltje in patchwork breiwerk. En omdat ik ook nog eens alle dagen naast bedenkster van het buideltje mocht zitten, moest ik daar gretig gebruik van maken. Bedenkster Elma heeft me op weg geholpen en na enige tijd ging het (bijna) vanzelf.

Dit is het buideltje en Violenmeisje wilde ook heel graag op de foto.



De korte ontstaansgeschiedenis van dit patchworkbreiwerk:

Begin 1993 op de vakbeurs in Düsseldorf, in de stand van de wolfabrikant Online
werd door Horst Schulz uit Berlijn een breidemonstratie gegeven waar erg veel
belangstelling voor was. Als kind leerde Horst van zijn oma gestreepte
pannenlappen breien volgens het bekende model: een vierkante lap met een
diagonale mindering zodat de kleurige strepen vanzelf een hoek maken.
Na een werkzaam leven als decorateur en stoffeerder pakte Horst de
breinaalden weer op en legde zich toe op het breien van kleding. Hij was
gefascineerd door kleurrijk breiwerk in geometrische motieven.
De pannenlap van zijn oma was het uitgangspunt.
In HANDWERKEN zonder grenzen november 5/1993 stond een artikel waar hij
zijn medewerking aan verleende. Maar een beschrijving maken van zijn breiwijze
vond hij erg moeilijk, hij breide liever.
Henriette en Henk Beukers bezochten hem in zijn huis in Berlijn om de fijne
kneepjes door te spreken en de patronen te maken.

Ik mag van Elma het patroon (klik) publiceren, zodat jullie er ook aan kunnen beginnen.
Let op: het kan verslavend werken!
Veel plezier met breien!



Het hier gebruikte garen is Bravo Jacquard Color van Schachenmayr.
Momenteel brei ik aan een buideltje in rood/wit en zal het laten zien zodra het af is.



22 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit ziet er niet alleen prachtig, maar ook best ingewikkeld uit, wat een leuk patroon! Bijzonder he, hoe zoiets zich ontwikkelt van pannelap tot uiteindelijk een hele leuke moderne buidel..! Ik vind het erg origineel geworden, complimenten!!

Anoniem zei

Hello

Lovely story and lovely knitting!
Happy weekend!

Marloeskreatief zei

ik ga het patroon zeker even bekijken doet me ook denken aan mijn bedeldeken die ik aan het maken ben waar ook de mindering in het midden is en er een blok onstaat,ziet er leuk uit deze buidel gr marloeskreatief

Anoniem zei

Een ingewikkeld ding,maar wel heel apart.M.H.

Jeanny zei

@Marloes, ik heb even bij jou gekeken naar de bedeldeken en ja hoor, ziet ongeveer hetzelfde uit!

La Comtesse zei

These colors are really beautiful ...
Good weekend!
Loredana

Erna zei

Lieve Jeanny wat een lief buideltje, lijkt me best ingewikkeld...Het violenmeisje blijft een moppie...
Liefs
Erna

Anoniem zei

Wat een mooi verhaal! En het feit dat er dan toch patronen van komen. Ik vind het heel mooi! En dan een pannenlap als uitgangspunt.
Fijn weekend!

Lieve groet,
Gerrty

Joze zei

Wat een mooi buideltje is het geworden en Jeanny wat komt me jouw verhaal bekend voor, zoals je het verteld dat je eigenlijk wordt aangestoken door degene die naast je zit. Je zult het vast niet erg hebben gevonden dat Elma langer naast je zat, ben benieuwd naar je andere buideltje.

Groetjes Joze

Annelein zei

Wat een leuk patroon!!! Daar ga ik mij binnenkort ook maar eens op storten. Patchwork breien ken ik al wel... gebreide lappendekens bestaan volgens mij al heel lang.

Laatst zag ik ook gehaakte patchwork dekentjes. Met o.a. hexagonnetjes..

Maar... ik kom nu al tijd te kort....

Lida zei

Jeetje dat ziet er ingewikkeld uit! Maar wat een leuk resultaat!
Groetjes
Lida

Tania zei

Wat een leuk breiwerkje! Niet makkelijk lijkt me.

liefdevoortextiel zei

Ziet er heel leuk uit!

Unknown zei

Hallo Jeanny

Wat is jouw tasje leuk geworden.
(Het bezwijken om te gaan breien waard)
Er is hier door mij ook al het nodige aan nazorg geven door middel van telefoontjes/mailtjes,
en dames die even langs kwamen op mijn middag in het koetshuis.het blijft gewoon leuk.Jij hebt in ieder geval Leuke herrineringen aan jouw tijd bij ons.en niet alleen tastbaar.
Groetjes Elly.
Oja ik ben ook een tasje aan het breien.had ik dus nog niet gedaan (schaam).

Anoniem zei

Wat leuk dat je dit ontdekt hebt. Op Ravelry zijn hele groepen die zich hiermee bezighouden, er wordt nogal wat geruild. Hele dekens worden gemaakt van resten sokkengaren. Deze 'techniek' leent zich daar goed voor!

Anny zei

Wat een vreselijk leuk buideltje. Ik ken dit patroon als dominoknitting. Daar wordt er geclaimd dat het uitgevonden is door een Scandinavische vrouw... In ieder geval gebruik ik het patroon voor m'n crisisdekentje. Een mooi weekend!

Anny zei

Oeps, vergeet ik Ema en jou nog te bedanken voor het patroontje... want al brei ik regelmatig aan m'n dekentje zo'n uitgetekend patroontje is toch swel makkelijk! Dank je wel.

MarianneD zei

Wat een leuk buideltje!
Ik heb het patroon uitgeprint...je weet nooit!
Een fijn weekend Jeanny!

Marion zei

Het patroon al uitgeprint en in mijn hoofd zie ik een spierwit tasje dus geen patchwork tasje voor mij.

Meisjes heel hartelijk bedankt voor het patroon.

Lieve groetjes van Marion

Corina zei

Het ziet er geweldig uit, je hebt er ook wel heel goed garen voor gekozen, dan lijkt het nóg ingewikkelder! Dank je wel voor de beschrijving.

Anoniem zei

> Leuk he dat patchwork breien.
> Horst Schulz heeft ook een boek met patronen uitgegeven: Das Neue Stricken.
> ISBN 3-8043-0364-1, Augustus Verlag, 1995
> Een boek met truien en vesten, geweldig!
> Ik heb er jaren geleden al een vest uit gebreid, heerlijk om al je restjes
> op te maken.
>
> Succes verder,
>
> Groetjes,
> Liesbeth

Unknown zei

Ben aan het surfen op diverse sites en kwam op jouw blog terecht. Laat ik nu hetzelfde garen al in huis hebben, dus vanavond ga ik aan de slag met dit buideltje.
Ik blijf nu een fan van je,
Succes, Ria