dinsdag 25 oktober 2011

Een fotoreportage van de stoplap uit 1769.

Zoals beloofd laat ik hier een aantal foto's zien van de stoplap uit 1769.


Het linnen is ongeveer 16/17 draadjes per cm en er geborduurd is met zijden garen.

Ik zal steeds eerst de voorkant en daarna de achterkant van dezelfde voorstelling laten zien.

In het middenstuk is een figuur geborduurd in kruissteek. Het vierkant hier omheen is gestopt.



En enkele details hiervan:



Een aantal stopjes, voor- en achterkant.
















En het bijzondere bij deze stoplap zijn wel de vier hoekstoppen:





Hier zijn duidelijk festonsteekjes te zien.

17 opmerkingen:

Bertie zei

Prachtige stoplap Jeanny, een mooi bezit, geweldige foto's. Dit is dus een techniek die ik niet beheer, staat op mijn lijstje om het een keer te leren:)
Lieve groet

Phebe and Jane zei

wat een prachtige gedetailleerde foto's heb je gemaakt van deze schitterende stoplap.
Groetjes,
Marian

Lida zei

Prachtig en wat is hij in goede conditie! De kleuren zijn mooi bewaard gebleven en het garen is duidelijk nog gaaf. Echt een prachtig bezit! Groetjes
Lida

marcella zei

wat fijn dat je zoveel in detail laat zien. Prachtige lap, en er is veel aan te bekijken, Dank voor de mooie fotoreportage

Anoniem zei

Heerlijk om dit juweel te bezitten en ik weet dat het gekoesterd wordt.Schrijf er ANNO 2011 op en het kon zo van de hand van Jeanny zijn.M.H.

Guusje, zei

Wouw wat ontzettend mooi en wat mooi gedaan en nog in zo'n geweldig mooie staat. Ik vind hem echt prachtig.

Annelein zei

Wat een kostbaar bezit. Niet voor te stellen dat deze stoplap bijna 250 jaar geleden is gemaakt.

Je begrijpt dat ik de foto's heel aandachtig zit te bekijken...

Hartelijke groet,
Willeke

Mirjam zei

Hallo Jeanny,
Wat een prachtig kunstwerk en hoe bijzonder dat het al in 1769 is gemaakt, dat is al bijna 250 jaar oud dus... Heel waardevol dus. Ik kan me voorstellen dat je daar ontzettend zuinig op bent, en blij mee bent...
Ik wens je nog een heel fijne week,
Groetjes,
Mirjam

petrashandwerken ..steekje voor steekje zei

súper MOOIE foto's Jeanny..
wat geweldig om op deze manier zo'n prachtig werkstuk te kunnen bekijken!
groetjes, Petra

Hilda zei

Prachtige stopwerk. Je zou toch denken dat het gisteren gemaakt is. De kleuren zijn zo mooi gebleven. En wat een geluk dat de stopwerk zo gekoesterd wordt

Oude lappen zei

Het is echt wel een oude hé die je in je bezit hebt. Hij is prachtig geborduurd en nog zo gaaf.
Ga je hem nog inlijsten?
groetjes Liliane

Willy zei

Prachtig al die verschillende stopjes en zo fijntjes. Het is allemaal goed te zien op de foto's. Is idd in prima conditie, zowel stof als kleur van het garen.
Die hoeken zijn ook heel bijzonder.
Dank je!

Anny zei

Prachtig... ik heb er geen andere woorden voor! Wat een geduld moet jij hebben om dat allemaal zo mooi te maken! Ik geniet van iedere stopje...

Joke zei

Zo, kom ik me hier toch een mooie dingen tegen! Jammer dat het al zo laat is maar ik kom zeker gauw terug!

Elma zei

Wat een prachtige stoplap. Bij deze stoppen zit een echt gat. De stoprol-lappen die wij nu maken laten wij de stof onder de stop zitten en knippen er geen gat in.

Corrieneeltje zei

Dat is een prachtige stoplap Jeanny met die mooie verstilde kleuren.
De meeste stopjes zien er moeilijk uit, maar het lijkt me toch heel erg prettig werk.

marijna zei

Jeanny wat mooiiiiiiii. Wat een weelde om zo'n lap in je bezit te hebben. Op je foto's kun je heel goed zien hoe alles gemaakt is.